
Utjecaj uključivanja istraživačkih učeničkih pokusa u srednjoškolsku nastavu fizike na razvoj znanstvenog zaključivanja i konceptualnog razumijevanja
IP-2018-01-9085 (INVESTIGATE)
Voditeljica projekta: doc. dr. sc. Maja Planinić
Institucija: Prirodoslovno-matematički fakultet, Sveučilište u Zagrebu
Istraživačka grupa: dr.sc. Katarina Jeličić (Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb), doc.dr.sc. Ana Sušac (Fakultet elektrotehnike i računarstva, Zagreb), dr.sc. Lana Ivanjek (Fakultet za fiziku, Sveučilište u Beču, Austrija), Karolina Matejak, mag.educ. phys. et inf., doktorand (Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb)
Trajanje projekta: 22.listopada 2018. – 21. listopada 2022.
Financiranje: Hrvatska zaklada za znanost
U Hrvatskoj se trenutno nastoji provesti reforma u nastavi fizike s ciljem promicanja istraživački usmjerene nastave fizike, koja bi trebala zamijeniti dosadašnju dominantno predavačku nastavu u srednjim školama. Novi bi pristup trebao uključiti mnogo više učeničkih istraživačkih pokusa nego li je sada slučaj. Stoga je važno istražiti učinak njihovog uključivanja, te procijeniti moguće dobrobiti, kao i probleme. Istraživanje će se fokusirati na valnu optiku, koja se poučava u četvrtom razredu srednje škole (u dobi od 18 – 19 godina). Učenici će biti izabrani iz općih gimnazija zagrebačkog područja. Postojeća istraživanja ukazuju na mnoge učeničke konceptualne poteškoće i sugeriraju da je ovu temu teško dobro savladati bez pokusa. Dodatni problem nedostatka odgovarajuće eksperimentalne opreme u većini srednjih škola, kao i nedostatka nastavnika fizike s iskustvom u provođenju ovakve nastave, predstavlja veliku prepreku uvođenju istraživački usmjerene nastave u hrvatske srednje škole. Cilj je ovoga projekta stoga osigurati potrebnu opremu, trening i podršku za uključene nastavnike, te tada procijeniti učinak nastavne intervencije na znanstveno zaključivanje i konceptualno razumijevanje srednjoškolskih učenika.
Očekivani rezultati projekta uključuju konstrukciju novog dijagnostičkog testa iz valne optike razvoj i testiranje srednjoškolskih istraživački usmjerenih nastavnih materijala za valnu optiku, pregled poteškoća hrvatskih učenika vezanih uz tu temu, te ocjenu učinka istraživačkih pokusa na učeničko znanstveno zaključivanje i konceptualno razumijevanje. Projekt bi mogao pridonijeti uvođenju istraživački usmjerene nastave fizike u hrvatske srednje škole. Njegovi bi rezultati mogli dati vrijednu informaciju hrvatskim obrazovnim vlastima o troškovima i dobrobitima uvođenja ovog nastavnog pristupa.
Održan uvodni seminar za nastavnike u sklopu HRZZ projekta INVESTIGATE
Dana 27. veljače 2019. u 19.30 h (do 21.30 h) održan je u predavaonici F102 na Fizičkom odsjeku Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Zagrebu, Bijenička 32 uvodni seminar za srednjoškolske nastavnike fizike koji su iskazali interes za sudjelovanjem u izvođenju projekta IP-2018-01-9085 INVESTIGATE. Puni naziv projekta je „Utjecaj uključivanja istraživačkih učeničkih pokusa u srednjoškolsku nastavu fizike na razvoj znanstvenog zaključivanja i konceptualnog razumijevanja“, financira ga Hrvatska zaklada za znanost, a voditeljica je doc.dr.sc. Maja Planinić s PMF-a u Zagrebu.
Okupilo se 26 srednjoškolskih nastavnika fizike iz Zagreba i bliže okolice, a prisustvovao je i viši savjetnik za fiziku Agencije za odgoj i obrazovanje Gordan Pihač, prof. Seminar je vodila doc.dr.sc. Maja Planinić zajedno sa suradnicama na projektu dr. sc. Katarinom Jeličić, doc.dr.sc. Anom Sušac i Karolinom Matejak Cvenić, prof. Sudionici seminara bili su informirani o samom projektu i mogućnostima njihovog sudjelovanja u njemu. Sudionici su postavili brojna pitanja o projektu i načinima uključivanja u njega, a potom su se prijavili za željene načine sudjelovanja. S onima koji su se prijavili diskutirana je dinamika odvijanja aktivnosti na projektu koje uključuju angažman srednjoškolskih nastavnika.
Rezultati: Za sudjelovanje u nastavnoj intervenciji prijavilo se 11 nastavnika, za sudjelovanje u edukaciji o istraživački usmjerenoj nastavi valne optike 23 nastavnika, za testiranje Konceptualnog testa o valnoj optici 15 nastavnika za šk. god. 2018/19. te 13 nastavnika za šk. god. 2019/20., a za testiranje nastavnih materijala 13 nastavnika.
Najava edukacije nastavnika u sklopu projekta INVESTIGATE
Mjesto održavanja: Fizički odsjek PMF-a, Bijenička 32, Zagreb
Vrijeme održavanja: 29.8. do 31.8.2022., svaki dan 10 h -16 h
Način prijave: putem platforme Agencije za odgoj i obrazovanje (ettaedu)
Sudionici: 50 srednjoškolskih nastavnika fizike iz svih županija
Voditeljice edukacije: doc. dr. sc. Maja Planinić (PMF), izv. prof. dr. sc. Ana Sušac (FER), Jun. prof. dr. sc. Lana Ivanjek (Technische Universität Dresden), dr. sc. Katarina Jeličić, pred. (PMF) i Karolina Matejak Cvenić, mag.educ.phys.et inf. (PMF)
Naša istraživačka grupa pripremila je u okviru projekta INVESTIGATE nastavnu sekvencu valne optike za 8 nastavnih sati, koja uključuje više učeničkih istraživačkih pokusa (uključene teme su interferencija, difrakcija i polarizacija svjetlosti). Nabavljena je oprema za pokuse i razvijeni su pripadni nastavni materijali. U okviru trodnevne edukacije sudionici bi se detaljno upoznali s istraživačkim nastavnim pristupom, učeničkim i nastavničkim pokusima te nastavnim materijalima vezanima uz temu valne optike u srednjoj školi. Nakon uvodnog predavanja radilo bi se svaki dan u malim skupinama (analiza nastavnih materijala, izvođenje eksperimenata i dijelova nastavne sekvence), a svaki bi dan završavao zajedničkom diskusijom obrađenog. Sudionici bi dobili sve potrebne nastavne materijale da tu nastavnu sekvencu mogu kasnije provesti sa svojim učenicima. Svaki dan je osiguran i ručak za sudionike.
Ovaj će međužupanijski skup biti objavljen na ettaedu 2-3 tjedna prije termina održavanja, te će se po objavljivanju zainteresirani nastavnici moći i prijaviti (ne možemo primati ranije predbilježbe).